Hubble fångade den interstellära kometen
De stora rymdteleskopen Hubble och Webb svänger ibland för att fånga in superaktuella rymdhändelser, som här när HST fångade den interstellära kometen 3l/ATLAS för några veckor sedan.

Varifrån kometen kommer vet vi inte annat än att gåtan ligger förborgad i Vintergatans djup, utanför vårt solsystem. Storleken på kometen tros ligga nånstans mellan 5,6 km och 320 m i diameter
Rapporten i The Astrophysical Journal Letters kan läsas här.
Både Lundmark och Strömgren var med!
Jag håller på att rota i historiken kring Traveller´s Club i Malmö och upptäcker till min glädje att både Knut Lundmark och Elis Strömgren, hans svenske professorskollega vid obsis i Köpenhamn, var medlemmar.
Till klubbens hedersledamöter hör för övrigt Christer Fuglesang.