Hoppa till innehåll

Nr 37 2025

  • av

Hubble fångade den interstellära kometen

De stora rymdteleskopen Hubble och Webb svänger ibland för att fånga in superaktuella rymdhändelser, som här när HST fångade den interstellära kometen 3l/ATLAS för några veckor sedan.

Varifrån kometen kommer vet vi inte annat än att gåtan ligger förborgad i Vintergatans djup, utanför vårt solsystem. Storleken på kometen tros ligga nånstans mellan 5,6 km och 320 m i diameter

Rapporten i  The Astrophysical Journal Letters kan läsas här. 

Både Lundmark och Strömgren var med!

Jag håller på att rota i historiken kring Traveller´s Club i Malmö och upptäcker till min glädje att både Knut Lundmark och Elis Strömgren, hans svenske professorskollega vid obsis i Köpenhamn, var medlemmar.

Till klubbens hedersledamöter hör för övrigt Christer Fuglesang.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.