Hoppa till innehåll

Nr 62 2010

Den gången hade Malmö vett att hylla flygpionjärerna!

Bloggen gästas i dag av Per Ragnarson, legendarisk och mångsidig murvel med förflutet bl a inom vår atomära industri,  på Sveriges Radio och han var chef för Tekniska museet i Malmö under många år. Jag tror att det fortfarande är Per som ger Tycho Brahe myndig röst  i Ven-rummet på museets ovanvåning. (Per bor förresten så gott som granngårds med vårt Oxie-obsis!)

Det blir ju inget av med Malmös 100-årsfirande av den första flygningen över Öresund (se min egen blogg-kommentar nedan). Hur det gick till vid 75-årsjubileet berättar Per här, Per som också illustrerar sitt inlägg med egna bilder.

“När 75 år hade gått fyllde vi, d.v.s. Tekniska Museet, flyghistoriker, flygbolag m.fl. Limhamnsfältet med åskådare. Vi kunde inte lita till någon jämnårig flygmaskin med pilot här hemma. På trailer hämtades en 1909 års Blériot med pilot och mekaniker från utkanten av Paris.

Vidundret på plats - på Limhamnsfältet! Foto: Per Ragnarson

Planet sattes ihop på Kastrup. Restriktioner gällde, högst 6,5 sekundmeter. Kvällen innan satt jag med den
franske piloten André Moreau, som försäkrade att han minsann skulle flyga över sundet om vi så skulle behöva vänta ett tag. När han nu ändå var här – och det här är ju att flyga!

Flygkänslan i fötterna hade han ju inte till vardags, för då flög han – Air Bus!

Jubelmorgonen vaknade jag med åska och regn. Statsmeteorologen Martin Ehde
ställde upp för att hålla koll på vädret. Kl 14 skulle planet lyfta, kl 10,
11, 12 rapporterade Martin kallfront och instabilt väder – men kl 13 hade det
lugnat sig. Moreau lyfte med ca 7 sekundmeter.

När han flög in över publiken, fick sidvind och drog på, igen, flög fjärilar runt i min mage. Men i tredje försöket, medan folket njöt av det gamla flygbullret, satte han kärran på tre punkter. PUH!

Monsieur Moreau med mekaniker efter BEDRIFTEN! Foto: Per Ragnarson

Vi mötte honom och mekanikern med öppen landå från det numera magasinerade Vagnmuseet för att ta dem till Tekniska Museet.

“Herregud! Jag som är så rädd för hästar!” sa fransosen, när han förstod att det var honom vi var ute efter.

Mer minnesvärt: På hedersplats satt två 90-åriga veteraner som var med när “Sånekulla väntare” samlades för att spana över sundet och diskutera vem som skulle göra den första överflygningen. Det var Assaf Göransson och Maria Stenmark, kvinnan som när Svendsen knackade på i föräldravillan var en ung fästmö. Det var tidigt på morgonen men det budades till champagne för grannar och konkurrerande flygare.

Det var underbart att kunna bjuda dem på en sådan show. De fick t.o.m. pryda förstasidor i Helsingborgs
tidningar. Den flyghistoriska staden Malmö hade fått den fest som den förtjänade. En minnesutställning följde upp det hela.

Strax därpå kallade dåtida politiker till diskussion om fler publika arrangemang. Det blev Malmöfestivalen, men det är minsann en annan historia vid sidan av Malmös egen.

Varför inte räkna med flera tiotal tusen på Limhamnsfältet? Det finns ju många politikerord om att “sätta Malmö på kartan”. Varför då inte även flygkartan?”

Tack Per för denna superintressanta rapport!

Malmö kommun flygstrejkar & havererar

Det är sorgesamt att notera det. Jag ville inte få rätt, men jag fick rätt (blogg nr 53): Flygjubileet på Limhamnsfältet/Ribban blir inte av 17 juli. Kommunen, alltså Malmös kommunala byråkrater och stans politiska bestämmare, har haft ett år på sig att komma till skott för att vi ska fira Robert Svendsen och den första flygningen över Öresund 17 juli 1912.

Ansvariga i stadshuset sov sig igenom det årslånga projektet,  och  senast i måndags “bestämde” sig kommunstyrelsens AU: Det blir inga pengar för att hylla minnet av första Öresundsflygningen 1912, 17 juli.

Tack ska ni ha! Jättebussigt.

Jag ska inte älta vad som är viktigt för en stad och dess självbild, särskilt som denna stad vill se sig som en internationell språngbräda,  men Malmös flygstrejk är varken mer eller mindre än en skandal. Och den sänder extremt dåliga vibbar till alla idealister, som var beredda att in i det sista offra tid och entusiasm på projektet.  I stället för knappt en kommunmiljon kr i hjälp – spott i Mississippi -, positiv uppmuntran och en klapp på axeln, får nu flygentusiasterna en massa skit för sitt engagemang.

Malmö som event-stad? Jag ber att få reservera mig.

Berggrens obsis – var låg det på Ven?

Obseratoriet låg uppe till höger. Men exakt var på Ven?

Hans Bengtsson fortsätter att gräva i Ven-amatörastronomen Bertil Berggrens observatorium (på bilden ligger det på toppen uppe till höger – klicka på bilden så ser du). Var  kan det vara på Vens Backfallsbrant?

Hans berättar:

– Vi vet att Berggren flyttade till fastigheten Tuna 3 vid mitten av 20-talet. Den bifogade bilden är dålig redan från början, sedan tog jag en dålig fotokopia, och så tog jag i all hast en bild av fotokopian med kameran … men den duger som hjälp för att se hur huset och observatoriet låg.

– Nere vid stranden finns alltså Berggrens boningshus, och uppe till höger ser man de två märkliga tornen. Längst till vänster en udde – kan det vara den karakteristiska udden vid Hakens fyr? Jag tror det. Han bodde ju “i närheten av Haken”.

– Från huset till observatoriet ledde en brant stig. “Ad en smal og stejl aftrappet Bjergsti naar man op til Observatoriet, men for uövede Bjergbestigere er dette ikke nogen let Sag” skriver N. A. Möller Nicolaisen i N.A.T.

– Jag kan tänka mig att folk som bor på Ven omedelbart skulle känna igen var fotot är taget.

Just därför ska Lennart Hultqvist, NE-astronomen som bor på Ven, få kika på bilden.

Dagens fråga

Dags stänga månbutiken. Foto: Nasa

Vad hette den astronaut som senast satte sin fot på månen?

Var det 1. Eugene Cernan, x. Alan Shepard  eller 2. John Glenn?

Jag skriver medvetet “senast” för alla vet ju att både Kina och Indien har avancerade planer på bemannade månfärder fram mot mittelen av 2020-talet.

Men USA har gjort sitt på vår jorddrabant och siktar nu på bemannade asteroidbesök för att sen ha Mars som mål.

Sf-gurun var det!

Rätt svar i förra bloggens tävling:

Arthur C Clarke, sf-gurun. Påven går fri, och det gör Stephen Hawking också. Denna gång…

4 kommentarer till “Nr 62 2010”

  1. Lennart Hultqvist har lovat ta en promenad för att kolla! Detta måste utredas in till sista grässtrået!

  2. Jag inbillar mig att jag numera vet den exakta platsen för Berggrens observatorium på Ven. Han ägde fastigheten Tuna 3:16, och detta bör idag motsvara adressen Hakenstigen 133.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.